Hoe kan je je kind leren slapen?

Je kind leren slapen kan zeer vermoeiend zijn, zowel voor de ouders als voor het kind. De juiste begeleiding en ondersteuning zijn dan ook nodig.

Alvorens te beginnen moet je  er niet van uit gaan dat een slaapprobleem zichzelf oplost, maar dat er hulp nodig is, hoe klein het probleem ook. Toch wacht je best tot je kind de leeftijd van 6 maanden heeft bereikt.

Verder moet je je kind niet meer (onbewust) belonen als het wakker wordt. Door je kind op te pakken als het wakker wordt en huilt, ga je het eigenlijk belonen.

Waarom kan je kind niet slapen?

Baby’s en peuters die melk krijgen net voor het slapen gaan worden vaak wakker ’s nachts en weigeren terug te slapen tot ze weer een flesje hebben gehad. Dit doen ze niet omdat ze honger hebben, maar omdat het een gewoonte is. Om dit patroon te doorbreken kan je het aantal nachtvoedingen verminderen of de hoeveelheid melk tijdens elke nachtvoeding verminderen.  Het beste moment om de nachtvoeding af te bouwen is als je kind reeds vast voedsel eet.

Als je kind nog steeds een slaapprobleem heeft nadat de nachtvoeding is afgebouwd, kunnen onderstaande slaaptechnieken de oplossing bieden.

Gecontroleerd huilen

Deze techniek leert baby’s en peuters zelfstandig in slaap vallen. Vooral bij kinderen wier slaap door kleine verstoringen wordt veroorzaakt (bv. ziekte of vakantie) of bij kinderen die in slaap worden gewiegd, geschommeld of getut en bovendien niet angstig zijn, kan het een hulpvolle methode zijn. Toch haken veel ouders vaak af omdat ze het te moeilijk hebben met het feit dat hun kind huilt.

De methode bestaat erin dat je gaat kijken naar je kind op bepaalde tijdstippen. Leg je baby in zijn bedje, verlaat de kamer en ga 5 minuten later weer kijken. Verhoog vervolgens het interval met 5 minuten, met een maximum van 15 minuten. Ga nu elke 15 minuten kijken tot je kind slaapt. Kom niet te kort bij het bedje, zo verhinder je dat je kind wakker wordt.

Geleidelijke ontwenning

Geleidelijke ontwenning is een makkelijkere methode (het kind weent minder), maar het duurt langer tot het gewenste resultaat wordt bereikt.

Bij deze techniek gaat de ouder stap-voor-stap meer afstand nemen van het kind. Als je normaal op het bed van je kind zit verhuis je naar een stoel naast het bed. Dit herhaal je 3 nachten en dan schuif je de stoel op. Ga hiermee door tot de stoel uiteindelijk uit de slaapkamer van je kind staat. Zorg er wel voor dat je kind al vast slaapt voordat je de kamer verlaat.

Medicijnen

Grijp niet naar medicijnen, ze kunnen enkel het probleem vergroten. Vraag raad aan je arts.

Dit bericht is gepost op 20 september 2010 om 8:13 am uur en is geplaatst in Algemeen.

Andere interessante artikels: Bijwerkingen van medicijnen
Stress op de werkvloer