Stress op de werkvloer

Stress heeft een positief effect op de werkprestaties, tenminste als deze gezond blijft. Te veel stress kan immers leiden tot een hoge bloeddruk, angst en depressies. Niet enkel schaadt het je gezondheid, de prestaties gaan er ook op achteruit.

Waaraan herken je stress?

Voelt je je soms angstig, geïrriteerd, boos of zenuwachtig? Lijkt het soms of de hele wereld op jouw schouders terecht komt? Heb je moeite om je te concentreren en om beslissingen te nemen? Heb je vaak last van hoofdpijn, hartkloppingen of opvliegers? Is je mond vaak droog, lijkt er een brok in je keel te zitten en trillen je handen? Heb je slaapproblemen? Is de drang naar cafeïne, sigaretten of alcohol groter geworden? Voel je je emotioneler, depressief of zelfs suïcidaal? Heb je last van een repetitieve tic, zoals krassen, aan de haren trekken of met je been schudden? Voel je een beklemmend gevoel op de borst? Heb je een verminderde eetlust of problemen bij het slikken? Heb je aanhoudende diarree of constipatie? Is je zin in seks verminderd? Merk je een verslechtering op van huidaandoeningen of ademhalingsproblemen?

Indien je op meerdere vragen ja hebt geantwoord kan het zijn dat je aan stress lijdt.

Wat veroorzaakt stress precies?

Stress op het werk kan verschillende oorzaken hebben.

- De werkomstandigheden: lange werkdagen, een hoge werkdruk, onregelmatige pauzes, saaie taken zonder voldoening, een te grote verantwoordelijkheid die op je schouders rust.
- Weinig betrokkenheid: er is weinig communicatie en bovendien word je niet betrokken bij beslissingen die moeten genomen worden.
- Geen hulp of begrip van collega’s en leidinggevenden: er wordt geen rekening gehouden met familiale omstandigheden en er wordt teveel van je verwacht.
- Zorgen over de stabiliteit van je werk: je zit vast in een job en weet niet hoe hogerop te raken, onzekerheid om je job te kunnen behouden.
- Een ongezonde werkomgeving: belastende, zware of gevaarlijke fysieke omstandigheden, zoals lawaai, chemische stoffen of taken die de rug zwaar belasten.

Wat kan je doen tegen stress?

Zowel privé als op het werk is het belangrijk om steun te krijgen. Je verhaal thuis kwijt kunnen is even belangrijk als taken bespreken met collega’s. Daarnaast is het belangrijk om een gevarieerd takenpakket te krijgen in een baan die uitdaging en groeimogelijkheden biedt.

Het volgen van een relaxatiecursus, yogacursus of een assertiviteitscursus om af en toe “nee” te leren zeggen is eveneens vaak hulpvol om met stress te leren om te gaan. Af en toe een  wellnessmoment inlassen en even helemaal weg zijn mist zeker ook zijn effect niet!

Dit bericht is gepost op 20 september 2010 om 8:20 am uur en is geplaatst in Algemeen.

Andere interessante artikels: Hoe kan je je kind leren slapen?
Vermoeidheid bij tieners