Vitamine D, zorg dat je het niet tekort komt!

Vitamine D is een stof die je lichaam helpt om calcium op te nemen. Calcium versterkt je botten en tanden tijdens je kindertijd en adolescentie. Volwassenen hebben calcium nodig om hun beendermassa te behouden en om zo beenderverkalking te voorkomen. Vitamine D helpt verder ook het fosfor -en calciumgehalte in je bloed op peil te houden.

Wat je misschien niet wist, is dat je lichaam zelf ook vitamine D kan aanmaken. Dit gebeurt wanneer je jezelf blootstelt aan zonlicht. De hoeveelheid vitamine D die je lichaam nodig heeft, hangt af van je huidkleur, je gewicht en je DNA.

Wat gebeurt er bij een tekort aan vitamine D in mijn lichaam?

Wanneer er te weinig vitamine D in je lichaam aanwezig is, zal je lichaam niet genoeg calcium kunnen opnemen. Hierdoor verzwakken je spieren en kan je je zwak voelen. Kinderen met een tekort aan vitamine D lopen een groter risico op het krijgen van rachitis. Dat is een ernstige botaandoening, die de botten van het kind erg broos maakt, waardoor ze snel breken. Rachitis kan ook groeiproblemen veroorzaken en andere kwalen zoals pijn in beenderen, bekken, ruggengraat en benen.

Volwassenen met een tekort aan vitamine D lopen een groter risico op het krijgen van osteomalacie. Dit is een aandoening waarbij je botten verweken en je spieren verzwakken. Te weinig vitamine D in je lichaam vergroot ook de kans op beenderverkalking of osteoporose.

Bepaalde leeftijden en bevolkingsgroepen lopen meer risico op een vitamine D-tekort. Het gaat hier enerzijds om oudere mensen en zuigelingen. Hetzelfde geldt voor mensen met een donkere huidskleur en mensen die lijden aan obesitas. Verder zijn er bepaalde aandoeningen die het risico op een vitamine D-tekort vergroten, zoals mucovisidose en inflammatoire darmziekten. Deze ziekten verstoren de opname van vet uit de voeding. Het is via deze voedingsstoffen dat de vitamine in het lichaam opgenomen wordt.

Waarin zit vitamine D?

Bij de etenswaren die rijk zijn aan vitamine D vinden we onder andere kaas, boter, eieren en vis. Andere voedingsmiddelen, zoals ontbijtgranen, melk en fruitsap, bevatten dan weer toegevoegde vitamine D-supplementen. Je kan deze supplementen ook vrij bij je apotheker verkrijgen.

Dit bericht is gepost op 21 september 2010 om 2:47 pm uur en is geplaatst in gezonde voeding, Algemeen.

Andere interessante artikels: Wat is hoogteziekte?
Wat is een bloedklonter?