Winterdepressie herkennen en behandelen

Winterdepressie is de belangrijkste vorm van een verschijnsel dat in de medische wereld ook wel SAD genoemd wordt. Dit staat voor seizoensafhankelijke depressie (in het Engels seasonal affective disorder). Zoals de naam laat vermoeden, wordt dit verschijnsel uitgelokt door de jaargetijden. Er bestaat ook zoiets als een zomerdepressie, maar dit komt veel minder vaak voor. Er wordt gedacht dat winterdepressie iets te maken heeft met het aantal uren zonlicht waaraan je lichaam blootgesteld wordt tijdens de verschillende seizoenen. Hieronder lees je meer over winterdepressie.

Wat zijn de symptomen van winterdepressie?

Niet alle mensen die aan een winterdepressie lijden, vertonen dezelfde symptomen. De meest voorkomende symptomen zijn vermoeidheid en een terugval van je energieniveau. Dit kan gepaard gaan met gewichtstoename en een veranderde eetlust (vooral meer zin in
zoetigheden). Mensen met een winterdepressie overslapen zich geregeld en zijn angstig of prikkelbaar. Zij hebben soms ook te kampen met concentratieproblemen. Het kan gebeuren dat zij zich terugtrekken uit het sociale leven en zin en interesse verliezen in activiteiten die zij vroeger graag deden.

Andere symptomen van een winterdepressie komen ook voor in andere vormen van depressie. Het gaat hier dan om fysieke problemen zoals hoofdpijn en gevoelens van hopeloosheid en schuld. Een winterdepressie kan jaar na jaar terugkeren. Dit gebeurt meestal rond dezelfde periode.

Hoe behandel je een winterdepressie?

Winterdepressie wordt vermoedelijk veroorzaakt door de manier waarop je lichaam reageert op een gebrek aan zonlicht. Lichttherapie is dus de beste oplossing om het verschijnsel te behandelen. Er bestaan verschillende vormen van lichttherapie. Zo is er de dawn simulator. Je installeert zo’n simulator in je slaapkamer, om een zonsopgang na te bootsen. Het licht wordt geactiveerd door een timer en springt vroeg in de ochtend op. Daarna wordt het geleidelijk helderder. Hierdoor kan je lichaam natuurlijk ontwaken, zonder een vervelend alarm.

Er bestaat ook zoiets als een lichtbox. Dit is een lichtbron waar je voor moet zitten. Er zijn ook draagbare lichtboxen, die je als een pet op je hoofd kunt zetten. Een halfuurtje lichttherapie per dag volstaat meestal.

Lichttherapie heeft erg weinig neveneffecten, wanneer je de methode correct toepast. Je kan wel hoofdpijn krijgen en er wat vermoeid van worden. Een zonnebank, daarentegen, is geen goede lichtbron wanneer je aan winterdepressie lijdt, omdat de lichtbronnen teveel UV-stralen bevatten.

Dit bericht is gepost op 21 september 2010 om 3:12 pm uur en is geplaatst in Algemeen.

Andere interessante artikels: Wat is een bloedklonter?
Wat is dyspraxie?