Eet niet te veel zout!

Zout, door zijn samenstelling (40% natrium, 60% chloride) ook bekend als natriumchloride, is een belangrijk element uit onze voeding. Zo is natriumchloride van cruciaal belang om de hoeveelheid water in het lichaam te regelen, een normale PH-waarde van het bloed te handhaven, zenuwsignalen over te dragen en om de spieren te laten samentrekken.

Toch kan overmatig zoutgebruik schadelijk zijn en leiden tot hoge bloeddruk, maagkanker en verergering van osteoporose en astma.

Wat gebeurt er als je te veel zout hebt ingenomen?

Als je een te hoog zoutgehalte hebt kan het zijn dat je je misselijk gaat voelen, diarree en buikkrampen hebt of moet overgeven. Ook kan een verhoogd natriumgehalte resulteren in zwelling, hoge bloeddruk, ademhalingsmoeilijkheden en hartfalen. Deze hoge bloeddruk of hypertensie kan voor een verhoogde druk op het hart zorgen, de hartspier vergroten en een goede bloedsomloop verhinderen, wat uiteindelijk kan leiden tot een hartaanval of hartfalen.

Dagelijkse aanbevolen hoeveelheid zout

Omdat een teveel aan zout schadelijk kan zijn werd er een dagelijkse aanbevolen hoeveelheid opgesteld. Voor volwassen is dit 6 gram (of één theelepel), voor kinderen is dit nog minder omdat hun nog niet volledig ontwikkelde nieren geen grote hoeveelheid zout aankunnen.

Hoe kan men nu de zoutinname verlagen?

Zout is aanwezig in alle voedingswaren, maar niet alle voedingswaren bevatten even veel zout. Om de zoutinname te verlagen is het dus van belang om voor de juiste voeding te verkiezen. Bijna alle bewerkte voedingsmiddelen, en dan vooral de gemakzuchtige voeding (kant-en-klare maaltijden, eten in blik en afhaalmaaltijden), bevatten veel toegevoegd zout. Om je zoutconsumptie te verminderen kan je deze maaltijden dan ook best mijden kan je nagaan hoeveel zout de maaltijd bevat aan de hand van onderstaande waarden.

1,25g zout of 0,5g natrium per 100g/ml krijgt een rode kleur en wordt beschouwd als veel zout. 0,25g zout of 0,1g natrium per 100g/ml wordt geklasseerd als weinig zout en krijgt een groene kleur.

Er zijn echter nog andere manieren om de zoutconsumptie te verminderen, zoals:
- zout vervangen door andere kruiden
- geen extra zout gebruiken op geserveerd eten
- niet enkel het zoutgebruik, maar ook het gebruik van sojasaus beperken. Eén theelepel bevat immers 0,36g natrium of 0,9g zout.
- ga ook na op de verpakking van groenten of er zout werd gebruikt en spoel de groenten eventueel af
- kies voor ontbijtgranen met een lager natriumgehalte

Natrium-deficiëntie

De meeste mensen hebben genoeg, of zelfs teveel natrium in het bloed omdat er zoveel zout in de voeding zit. Toch kan het voorkomen dat men natriumtekort heeft als gevolg van een langdurige ziekte, uitdroging of overmatig, aanhoudend zweten. Deze natrium-deficiëntie is herkenbaar aan hoofdpijn, misselijkheid en braken, spierpijn, flauwvallen, vermoeidheid en mogelijk een coma.

Dit bericht is gepost op 19 oktober 2010 om 12:29 pm uur en is geplaatst in gezonde voeding.

Andere interessante artikels: Wat is open rug of spina bifida?
Hoe kan je de kans op zwangerschap verhogen?