Wat is de glycemische index?

Als we eten, neemt ons lichaam goede, maar ook slechte koolhydraten op. De glycemische index geeft aan hoe snel het lichaam deze koolhydraten verteert en omzet in glucose, een energiebron van het lichaam. Zo bekomen we naargelang het snel of traag verteren een hoge of lage glycemische index. Met deze glycemische index (kortweg GI) kunnen we koolhydraathoudende voedingsmiddelen vergelijken en krijgen we inzicht op hun werking op de bloedsuikerspiegel.

Hoe hoger de GI, hoe sneller het voedsel verteerd wordt en hoe sneller het gehalte van glucose in het bloed stijgt en weer daalt. Voedingsmiddelen met een lage GI daarentegen worden langzaam en geleidelijk aan afgebroken door het spijsverteringsstelsel en zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel.

Wie is er gebaat bij de glycemische index?

Een snelstijgende bloedsuikerspiegel veroorzaakt door voedingsmiddelen met een hoge GI kan leiden tot hyperglycemie en honger kort na de maaltijd. Dit maakt dat de GI een handig hulpmiddel is voor mensen met diabetes en mensen met overgewicht. Al blijkt uit onderzoek dat binnen een dieet om gewicht te verliezen de calorie-inname belangrijker is dan de voedingsmiddelen zelf. Al is een uitgebalanceerd dieet dat bestaat uit weinig calorieën, voedingsmiddelen met een lage GI en sport de beste manier om gewicht te verliezen.

Wat doet GI met het lichaam?

Onderzoek heeft aangetoond dat voedsel met een hoge GI zorgt voor een hogere bloedsuikerwaarde. Daarnaast blijkt ook dat mensen die vaak voedsel met een hoge GI eten meer lichaamsvet hebben en een hoger BMI (Body Mass Index). Een hoog BMI staat vaak gelijk aan obesitas, hartziekten of diabetes.

Hoe wordt de GI bepaald?

De glycemische index wordt bepaald aan de hand van de hoeveelheid vezels in een voedingsmiddel en de bewerking die dit voedingsmiddel ondergaat voordat het wordt verteerd. Het spijsverteringstelsel heeft immers veel tijd nodig om vezels te verteren. Ook hebben vet en eiwit een invloed op de GI, omdat deze eveneens het spijsverteringsstelsel afremmen. Dit kan echter wel leiden tot verwarring. Zo heeft een stukje cake bv. een lagere GI dan een beschuit.

Welke zijn de GI-indicaties?

Volgende tabel duidt de GI-waardes aan:

Lage GI-waarde: 55 of minder
Gemiddelde GI-waarde: tussen 56–69
Hoge GI-waarde: 70 of hoger

Voorbeelden van voedingsmiddelen met een hoge (slechte) GI:

  • wit brood
  • pasta
  • rijst
  • ontbijtgranen met weinig vezels
  • gebak

Voorbeelden van voedingsmiddelen met een lagere (goede) GI:

  • fruit
  • groenten
  • peulvruchten
  • onbewerkte of slechts weinig bewerkte volkorengranen

Deze producten zijn slechts een kleine greep uit de vele voedingsmiddelen. Algemeen geldt dat onbewerkte producten een lagere GI hebben, maar de GI staat vaak ook vermeld op de verpakking van voedingsmiddelen.

Dit bericht is gepost op 19 oktober 2010 om 1:44 pm uur en is geplaatst in gezonde voeding.

Andere interessante artikels: Hoe kan je de kans op zwangerschap verhogen?
Wat is anorexia nervosa?