Het belang van sporten

Voldoende beweging is belangrijk, dat weet iedereen. Maar toch hebben we allemaal een hoop excuses om niet te moeten gaan sporten: ‘we hebben het te druk’, ‘het is slecht weer’, ‘het is te duur’, en ga zo maar door. Toch hoeft het niet veel tijd in beslag te nemen of veel geld te kosten. En de gunstige gevolgen die voldoende sport voor ieder van ons heeft, vegen die paar kleine nadelen meteen van tafel.

Daarbij komt dat je gewoon even moet doorbijten. Veel mensen sporten niet graag, en zoeken daarom naar de meest absurde excuses. Maar als je je bevraagt bij mensen die op regelmatige basis aan sport doen, zullen zij je bijna altijd vertellen dat het een soort verslaving wordt. Het goed gevoel dat je immers overhoudt na eventjes sporten, zet je aan om de dag nadien hetzelfde te doen.

De voordelen van sport

- Sporten haalt het risico op een hartinfarct aanzienlijk omlaag.
- Niet alleen je fysieke gezondheidstoestand gaat erop vooruit, ook je mentale gezondheid krijgt een boost. Het vermindert stress, angstgevoelens en depressies.
- Regelmatig sporten helpt je om je figuur te behouden. Dat heeft positieve gevolgen voor zowel je lichamelijke als je mentale conditie.
- Sport versterkt je beenderen en spieren.
- Sport helpt tot op zekere hoogte bij een aantal gezondheidsproblemen, van slapeloosheid tot diabetes.

Sport en leeftijd

Sport wordt vaak en terecht geassocieerd met jeugdigheid, maar ten onrechte ook met de jeugd zelf. En dat terwijl sporten juist op latere leeftijd van cruciaal belang is. De statistieken vertellen ons dat de mate waaraan men aan sport doet, afneemt naarmate men veroudert, met dit gevolg dat er maar weinig mensen zijn die na hun vijftigste nog regelmatig sporten.

Sporten is niet enkel goed voor je lichamelijke fitheid, het is ook van bijzonder belang voor je mentale gezondheid, het helpt je mobiel te blijven en daarmee ook je onafhankelijkheid te bewaren.

Sporten op latere leeftijd biedt een aantal specifieke voordelen:

- Je energielevel stijgt aanzienlijk.
- Je slaapt beter en vooral dieper. Dat geldt uiteraard ook voor jongere mensen, maar wie nog een fulltime job heeft en voldoende activiteiten daarbuiten, heeft minder snel slaapproblemen, terwijl het lichaam en de geest van ouderen vaak geen sein doorgeven dat ze klaar zijn voor een goede nachtrust.
- Je gewicht blijft stabieler.
- Je bloedcirculatie verbetert en je bloeddruk blijft lager.
- Je veroudert minder snel. Door te sporten versterk je de spieren, beenderen en gewrichten.
- Naast de fysieke en mentale gezondheidsvoordelen, heeft sport ook voordelen voor je sociale leven, omdat je makkelijker mensen leert kennen.

Dit bericht is gepost op 2 november 2010 om 9:28 am uur en is geplaatst in Algemeen.

Andere interessante artikels: Tandvleesontsteking of gingivitis
Hoeveel beweging hebben we nodig?