Wat eten bij kanker en ter preventie van kanker?

Een gezond voedingspatroon is niet enkel goed voor je lijn, er wordt geschat dat ongeveer een derde van de kankers voorkomen kan worden door gezonder te eten en meer te bewegen. Wat het verband tussen je dieet en kanker juist is, blijft een moeilijke discussie tussen wetenschappers. Dat komt onder andere omdat ieder van ons anders reageert op verschillende voedselcombinaties. Er moet dus gewerkt worden met heel grote groepen mensen om een beeld te krijgen van de soorten voedsel die over het algemeen het risico van kanker vergroten. Er zijn dus wel een aantal vrij algemene richtlijnen die we kunnen volgen om de risico’s van kanker te verminderen.

Verminder de risico’s op kanker

- Houd een stabiel en gezond lichaamsgewicht:
Er wordt gesteld dat je een gezond lichaamgewicht hebt wanneer je BMI (Body Mass Index) tussen 20 en 25 blijft. Wie boven de 25 zit, neigt naar overgewicht. Een teveel aan lichaamsvet is een bijzondere risicofactor voor kanker aan de pancreas, slokdarm, karteldarm, endeldarm, baarmoederslijmvliezen, nieren en voor postmenopauzale borstkanker. Veel groenten en fruit zijn hierbij cruciaal, terwijl je best zuinig kan zijn met zout, vetten en suikers.

- Voldoende beweging is een must:
Een gezonde levenshouding houdt ook voldoende lichaamsbeweging in. Dertig minuten tot een uur matige tot intensieve beweging per dag helpt de risico’s van kanker te verminderen. Hier gaat het vooral om kanker aan de karteldarm, baarmoederslijmvliezen en postmenopauzale borstkanker. Begin met een vorm van matige beweging, zoals goed doorstappen, tuinieren of dansen, en bouw dit langzaam op naar intensere vormen van beweging, zoals joggen en zwemmen.

- Matig je alcoholinname:
Mannen zouden het limiet van twee eenheden alcohol per dag niet mogen overschrijden, en vrouwen het limiet van slechts één eenheid. Alcohol heeft bijzonder nefaste gevolgen voor onder andere je lever, en zou ook de risico’s van borstkanker vergroten.

- Eet minder rood vlees en vermijd geconserveerd vlees:
We zijn vandaag zover dat we de normale hoeveelheden vlees per dag intussen bijzonder weinig vinden. Willen we de juiste hoeveelheden hanteren, dan mogen we slechts honderd gram vlees per dag. Aan de andere kant is het eten van vlees ook belangrijk, als bron van onder andere ijzer, maar matig je hoeveelheden.

- Vermijd zout voedsel:
Zout is een zeer grote boosdoener is dit hele verhaal. Het vergroot het risico op buikkanker enorm. Vermijd daarom zoute snacks en probeer het zout tijdens het koken in de mate van het mogelijke te vervangen door andere kruiden.

Kankerpatiënten en hun dieet

Als kanker werd vastgesteld, is het van groot belang om aan dit gezonde voedingspatroon te blijven vasthouden. De mogelijkheid is groot dat dit veel moeilijker is als je een behandeling tegen kanker volgt. Je hebt minder energie om te koken, je eetlust kan verminderen, en je kan last hebben van misselijkheid, diarree, of een veranderde smaak. Om toch een gezond dieet te kunnen blijven volgen, kan het nodig zijn om te rade te gaan bij een diëtist. Hij of zij kan je aangepaste tips en advies geven.

Dit bericht is gepost op 2 november 2010 om 10:12 am uur en is geplaatst in kanker.

Andere interessante artikels: Wat is boulimie?
Winderigheid of flatulentie