Eetbuien tijdens de zwangerschap, een onschuldige eigenaardigheid

Tijdens de zwangerschap hebben veel vrouwen last van merkwaardige eetbuien. Sommige zwangere vrouwen beschrijven bijvoorbeeld een onweerstaanbare drang naar voedingsmiddelen die ze nooit bijzonder lekker hebben gevonden. Anderen voelen dan weer hun maag omkeren wanneer ze het tussendoortje zien dat hen nog deed watertanden voor hun zwangerschap.  Veel vrouwen hebben tijdens de zwangerschap ook opmerkelijk meer trek in calorierijk voedsel, zoals vette snacks.

Overkomt dit jou ook? Maak je dan geen zorgen, dergelijke eetbuien zijn niet meer dan onschuldige gevolgen van hormonale veranderingen tijdens de zwangerschap. Bovendien zijn ze volkomen onschadelijk voor jezelf en voor je baby als je er verstandig mee omgaat.

Waar komen je eetbuien vandaan?

De wetenschap heeft nog geen algemeen aanvaarde verklaring kunnen bieden voor eetbuien tijdens de zwangerschap, maar de volgende theorieën zijn alom bekend:

- Hormonale veranderingen beïnvloeden je smaak- en reukzin, waardoor je voorkeuren inzake voeding veranderen.
- Je lichaam probeert te voldoen aan je verhoogde behoefte aan calorieën en stimuleert daarom je eetlust.
- Je lichaam stuurt je in de richting van een bepaald voedingsmiddel vanwege een tekort aan specifieke voedingsstoffen. Volgens deze theorie zou een onstilbare honger naar rood vlees bijvoorbeeld een teken zijn van ijzertekort.
- De schommelingen in je hormonenhuishouding maken je emotioneel en onzeker, waardoor je troost zoekt in calorierijke snacks.

Wat kan je eraan doen?

Geef vooral niet te veel toe aan de grillen van je hormonen, want je lichaam heeft elke dag slechts driehonderd extra calorieën nodig tijdens je zwangerschap. Bovendien is het voor jezelf én voor je baby belangrijk om een gezond eetpatroon aan te houden.

Een aantal handige tips om het niet te ver te laten komen:

- Probeer gezond en evenwichtig te eten. Zorg bij elke maaltijd voor een stevige basis van volkorenproducten, zoals bruin brood, zilvervliesrijst of volkoren pasta. Op deze manier neemt je lichaam voldoende goede koolhydraten op, zodat het hongergevoel langer uitblijft.
- Eet regelmatig om je suikerspiegel in evenwicht te houden. Laat telkens twee uur tussen de maaltijd en een gezond tussendoortje
- Beweeg voldoende. Lichaamsbeweging is goed voor je humeur en kan emotionele eetbuien vermijden.
- Ga op zoek naar afleiding. Als je je concentreert op een huishoudelijk klusje of op een telefoongesprek, zal de drang om te snoepen ongemerkt verdwijnen.
- Zoek steun en gezelschap bij je vrienden en familie. Je eetbuien kunnen een gevolg zijn van onzekerheid of eenzaamheid.

Waar moet je voor oppassen?

Over het algemeen zijn eetbuien tijdens de zwangerschap volkomen ongevaarlijk als je niet mateloos toegeeft aan de verleiding, maar je moet toch voorzichtig blijven en goed nadenken over je voeding.

Wees onverbiddelijk en verban voedingsmiddelen die schadelijk kunnen zijn voor je baby:

- rauwe vis en vlees dat niet doorbakken is
- alcohol
- bereidingen met rauw ei, zoals chocolademousse
- kazen op basis van ongepasteuriseerde melk

Ten slotte is het mogelijk dat je een onverklaarbare trek hebt in stoffen die niet eetbaar zijn, zoals aarde of tandpasta. In dit geval moet je contact opnemen met je huisarts. Deze aandoening staat bekend als pica en houdt vermoedelijk verband met ijzertekort.

Dit bericht is gepost op 17 november 2010 om 9:58 am uur en is geplaatst in zwangerschap en baby.

Andere interessante artikels: Aangezichtsverlamming van Bell, minder ernstig dan het lijkt
Eerste hulp bij hersenschudding: klachten en behandeling