Een appeltje voor de gezondheid

Als je één appel per dag eet, zou je minder kans hebben op darmkanker. Dat zeggen Franse onderzoekers. Appels (en vooral hun schil) bevatten stoffen die ons lichaam beschermen tegen allerlei ziektes. Appels zijn bovendien zeer voedzaam want ze bevatten voedingsvezels en vitamines. Appels zijn zelfs gekend om hun remmende werking op het ouderdomsproces.

“Eén appel per dag houdt de dokter weg”

Belangrijke antioxidanten zijn flavonoïden. Bepaalde appels – zoals de Jonagold – bevatten bijzonder veel flavonoïden. Je vindt ze ook terug in tomaten, bessen, vruchten,… De schil van rode appels bevat de meeste vezels en flavonoïden.

Appels, vol van voedingsvezels

Appels zijn een belangrijke bron van voedingsstoffen en vezels. Appelvezels zorgen voor een goede werking van je darmen. Het voorkomt dat je last krijgt van obstipatie. Vezels hebben bovendien een antioxidante werking zodat het lichaam wordt beschermd tegen schade die leidt tot hartziektes en kanker. Een middelgrote appel bevat ongeveer 5 gram vezels. Dit is een kwart van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid.

Er zijn oplosbare en onoplosbare voedingsvezels te vinden in appels:

Oplosbare vezels:
Deze worden in je dikke darm door bacteriën afgebroken. Hierbij komen er stoffen vrij die de darmfunctie bevorderen. Oplosbare vezels komen vooral voor in groenten, fruit en peulvruchten.

Onoplosbare vezels:
Dit zijn voedingsvezels die veel water opnemen, waardoor je een verzadigd gevoel krijgt. Ze activeren en stimuleren het darmstelsel. Onoplosbare vezels zorgen echter voor een prikkelbaar gevoel, omdat ze juist onverteerbaar zijn. Je vindt ze vooral in graanproducten zoals brood en muesli.

Een gezond hart

Veel appels eten kan het risico op hartziekten en beroertes verminderen. De antioxidanten in appels beschermen de cellen in de aders zodat het hart minder snel schade oploopt. Appels zijn een uitstekende bron van natuurlijke plantenchemicaliën die goed zijn voor je gezondheid.

Veroudering & Alzheimer

Volgens een Amerikaans onderzoek zouden de antioxidanten in appels je hersencellen beschermen tegen geheugenverlies dat gepaard gaat met veroudering en de ziekte van Alzheimer. Hoe meer appels je eet, hoe sterker het positief effect is op je lichaam.

Antioxidanten bestrijden bovendien de schadelijke chemicaliën in je lichaam die het kunnen doen aftakelen zoals wat er gebeurt bij huidveroudering.

Dit bericht is gepost op 18 november 2010 om 10:04 am uur en is geplaatst in gezonde voeding.

Andere interessante artikels: Constipatie bij baby’s
Tomaten, het wonderfruit!