Hoe terug in vorm geraken na je zwangerschap?

Vele vrouwen kunnen na de bevalling van hun kind niet wachten om hun lichaam van voor de zwangerschap terug te krijgen. Dit gaat het snelst door te sporten. Niet enkel helpt sporten je terug in vorm te geraken, het verhoogt eveneens je energiepeil, bestrijdt postnatale vermoeidheid en pept je humeur op.

Wat moet je weten alvorens aan de slag te gaan?

Een bevalling vraagt veel van je lichaam. Na een natuurlijke bevalling heeft je lichaam enkele weken tijd nodig om te herstellen. Na een keizersnede duurt dit zelfs nog langer. Wanneer dit precies is, hangt af van vrouw tot vrouw. Raadpleeg daarom altijd eerst je huisarts vooraleer je intensief gaat sporten.

Aan de slag!

Nadat je de goedkeuring hebt gekregen kan je beginnen sporten door langzaamaan de training op te bouwen. Je begint best met lichte oefeningen gedurende korte periodes. Zo kan je een korte wandeling maken met je baby. Hiermee help je niet enkel je lichaam terug in vorm te brengen, maar versterk je ook de band met je kind door samen eropuit te gaan.

Naarmate je lichaam sterker wordt en meer en meer herstelt van de zwangerschap en bevalling, kan je je aan zwaardere oefeningen wagen. Besef hierbij wel goed wat je zelf aan kan. Forceer jezelf in elk geval niet. Als je eens een dag weinig energie hebt, omdat je baby misschien veel had moet huilen ’s nachts, voel je dan niet schuldig als je eens een keertje geen oefeningen doet.

Waar moet je op letten tijdens het sporten?

Het is belangrijk om te luisteren naar je lichaam. Als je last krijgt van misselijkheid, rugpijn, pijn in de schaamstreek, moeite met lopen of vaginale bloedingen moet je onmiddellijk stoppen met sporten en een arts raadplegen. Erger wordt het als je een wazig zicht krijgt; je duizelig en zwak voelt; flauw valt; last hebt van hartkloppingen; pijn, druk of een beklemmend gevoel op de borst en ademhalingsproblemen. Schakel in dat geval onmiddellijk de hulpdiensten in.

Verder zorg je er best voor dat je voldoende drinkt voor, tijdens en na het sporten. Drink vooral water en beperk de inname van cafeïne tot één kopje koffie per dag. Vooral vrouwen die borstvoeding geven houden hier best rekening mee.

Wees realistisch!

Hoe graag je ook je oude lichaam terug wil, blijf realistisch. Verwacht niet dat je in één maand je hele zwangerschapsgewicht verliest. Experts raden aan om het maandelijks gewichtsverlies te beperken tot 2,5 kilogram. Je houdt je dan ook best aan de hoeveelheid dagelijks aanbevolen calorieën (1800 -2000 kcal). Vrouwen die borstvoeding geven hebben zelfs 500 kcal meer nodig per dag.

Dit bericht is gepost op 18 november 2010 om 1:25 pm uur en is geplaatst in zwangerschap en baby.

Andere interessante artikels: Allergietesten, kom te weten voor wat je allergisch bent
Wat is een abortus?