Hoe maak je gezonde voeding interessant(er) voor kinderen?

Voedingsproducenten bedenken de meest creatieve mogelijkheden om hun producten aantrekkelijker te maken voor kinderen. Granen in gekke vormen, verrassingen bij de cornflakes, pasta in de vorm van cartoonfiguren,… Je kan het niet gek genoeg bedenken, of het bestaat. Onderzoek wees echter uit, dat kinderen meer aangetrokken worden tot leuke, mooi ogende voedingswaren dan tot generieke producten. Nu, deze technieken kan ook jij aanwenden om gezonde, natuurlijke voeding aantrekkelijker te maken voor kinderen!

Haal de food stylist in jezelf boven

Hoe maak ik gezonde voeding interessant voor mijn kind? Het antwoord is eenvoudig: wees creatief! Probeer jezelf in de schoenen van een kind te plaatsen en zorg ervoor dat een volwaardige gezonde maaltijd er leuk uitziet. Het zal etenstijd aangenamer maken voor het hele gezin.

7 tips waarmee je gezonde voeding aanlokkelijk maakt voor je kind:

1. De inventieve lunchbox. Schaf een leuke, kleurrijke of creatieve boterhammendoos aan. Hou rekening met de interesses van je kind, bijvoorbeeld een doos met zijn of haar favoriete Disney-figuur erop. Lunchboxen met aparte compartimenten kunnen een middagmaal plezierig en interessant maken. Een goedkope oplossing: koop muffinvormpjes en bevestig ze in de boterhammendoos. Vul de vormpjes met gezonde voeding zoals worteltjes, tomaatjes en kaasjes.

2. Kleinere porties. Allerlei gerechten kun je in de vorm van muffins maken, zodat ze aangepast zijn aan een kinderportie. Bijvoorbeeld macaroni met kaas en hesp en stoofpotjes zijn gerechten die je kan klaarmaken in een kleine steelpan. Grote porties zien er soms onsmakelijker uit en zijn minder aangenaam voor een kind.

3. Speel met kleur en vorm. Snij de boterhammen, groentjes,… enzovoorts eens in een ongewone en creatieve vorm zoals in hartjes, rondjes, bloemen, sterren,… Kleur je eten met groenten, bijvoorbeeld meng gepureerde (gestoomde) broccoli of wortelen door een roerei. Of maak eens kleurrijke smoothies, bijvoorbeeld van bevroren frambozen met een beetje magere yoghurt en wat melk.

4. Eens iets anders dan brood. Kinderen houden van variatie. Zo kan je brood een keer vervangen door tortilla’s van maïsmeel. Je kan ze vullen met groentjes, kaas, guacamole,.. enzovoorts. Zorg ervoor dat de lunch leuk blijft. Want wie houdt nu niet eens van afwisseling?

5. Maak gezonde dipsausjes. Ketchup en mayonaise zijn vaak erg geliefd, maar helaas niet erg gezond. Leer je kind ook alternatieve smaken kennen, zoals pesto, guacamole, yoghurt of bonenpasta. Zo’n sausjes zijn gezond, creatief èn lekker!

6. Kies niet voor routine. Verwissel het avondmaal en ontbijt eens. Kinderen zullen dat zeker en vast waarderen! ‘s Morgens eten jullie het meer calorierijke avondmaal dat je er de hele dag kan “afspelen”. En dan ’s avonds een hardgekookt eitje met toast of boterhammen. Probeer ook te variëren met de maaltijden. Broccoli is gezond, maar drie dagen na elkaar broccoli is interessant.

7. Geef leuke namen. Uit cafetariaonderzoek bleek dat gerechten met mooie, creatieve namen meer frequent besteld werden dan gerechten met gewone, alledaagse benamingen. Geef ook eens ongewone namen aan jouw gerechten. Bijvoorbeeld: bloemkoolbomen, danschampignon of Popeyespinazie.

Dit bericht is gepost op 29 november 2010 om 2:31 pm uur en is geplaatst in gezonde voeding.

Andere interessante artikels: Wat is diverticulitis?
Help! Mijn kind is ziek