Niet aankomen tijdens de winter

Winterse gewichtstoename is niet enkel een mythe. De meeste mensen krijgen er een halve kilo bij tijdens de wintermaanden. Dit lijkt misschien niet veel te zijn, maar over een tijdspanne van verschillende jaren tellen de kilo’s op. Het meest verontrustende aspect is dat deze kilo’s niet lijken te verdwijnen na de winterperiode.

De belangrijkste redenen voor de gewichtstoename

Ten eerste zorgen het koud weer en de korte dagen ervoor dat mensen niet zo vaak buiten komen en dus ook minder bewegen. Als je binnen blijft, is de verleiding groter om koekjes en snoepjes te eten. Een gebrek aan fysieke activiteiten zorgt ervoor dat de calorieën niet verwerkt worden.

Ten tweede valt de kerst- en nieuwjaarsperiode tijdens de wintermaanden. Tijdens deze dagen wordt er ook veel gedronken en gegeten. Sommige mensen maken van deze dagen een wekenlang eetfestijn. Daarna de kilo’s weg werken, lijkt een heel moeilijke taak te zijn.

Wat kan je doen om de winterkilo’s te voorkomen?

Er zijn enkele eenvoudige dingen die je kunt doen om niet bij te komen tijdens de winterperiode:

1. Zorg voor gezonde voeding in huis. Als je geen koeken en snoep in huis hebt, zul je die ook niet kunnen opeten. Probeer dus in de winkel aan de verleiding te weerstaan. Eet ook niet elke dag dezelfde dingen. Houd in het oog dat je genoeg mineralen en vitaminen inneemt.

2. Ook al is het koud buiten, probeer toch om genoeg te bewegen. Je kunt genoeg sporten binnen beoefenen: dansen, zwemmen en fitness zijn hier mooie voorbeelden van. Daarnaast kan een winterse wandeling veel deugd doen en opnieuw de nodige energie geven. Sneeuwballengevechten zijn de ideale manier om plezier en beweging te combineren.

3. Drink veel water en thee. Warme dranken zoals chocolademelk zullen alleen maar voor meer overtollig vet zorgen. Thee kan helpen om je warm te houden, net als een kommetje soep. Door twee liter water op een dag te drinken, kun je komaf maken met bijkomende kilo’s.

De winterkilo’s zijn moeilijk weg te werken. Het is dus beter te voorkomen dat er extra gewicht bijkomt, dan te denken dat je het achteraf wel kunt wegwerken. Probeer dus om preventief te zijn in de wintermaanden!

Dit bericht is gepost op 6 december 2010 om 12:34 pm uur en is geplaatst in afslanken en diëten.

Andere interessante artikels: Wat is restless-legssyndroom?
Antihistaminica om allergieën te onderdrukken