Oogoefeningen tegen vermoeidheid van de ogen

Iedereen heeft het al eens meegemaakt: de ogen beginnen te wateren en te branden wanneer je ze sluit en zenuwtrekjes ontstaan. In dit geval lijd je aan een vaakvoorkomende aandoening: oogvermoeidheid.

Oorzaken vermoeidheid van de ogen

Oogvermoeidheid ontstaat wanneer je een lange tijd naar de baan aan het staren bent tijdens het rijden bijvoorbeeld, wanneer je te lang voor de computer zit of te veel naar de televisie kijkt. Met andere woorden, bij elke taak waarbij je gefocust naar een bepaald iets moet kijken dat dichtbij je staat en dit voor een lange tijd.

Oogoefeningen

Wanneer je aan het werken bent of als je nog een paar uur werk voor de boeg hebt, kan dit natuurlijk een zeer vervelende aandoening zijn. Op deze manier is het gewoon onmogelijk om je taak verder te zetten.

Gelukkig bestaan er enkele gemakkelijke oogoefeningen die de ogen kunnen ontspannen en zelfs meer kracht kunnen geven. Natuurlijk kan geen enkele oefening een oogziekte genezen. Maar wanneer een zwakke of een onevenwichtige oogspier voor zichtproblemen zorgt, kunnen deze maatregelingen nuttig zijn.
Drukoefeningen

Deze oefening leert de ogen samen te werken en dit gericht op dezelfde taak. Dit helpt oogvermoeidheid te voorkomen. De bedoeling is een pen voor je gezicht te houden op ongeveer een armlengte afstand. Beweeg het langzaam richting je neus, terwijl je naar een plaats op de pen staart. Breng de pen zo kort mogelijk als je kan naar de top van je neus tot dat je een dubbel beeld ziet.

Verander je middelpunt
Deze oefening helpt de oogvermoeidheid te verminderen. Houd een boek of krant zo kort mogelijk bij je ogen zonder dat de tekst wazig wordt. Staar 15 seconden lang naar de woorden. Kijk dan naar een object dat ongeveer tien stappen van je verwijderd is en staar er naar voor 15 seconden. Herhaal dit vijf keer.

De oogachtbaan

Deze oefening verbetert de bloedstroom en zuurstof in de ogen. Sluit je ogen en draai ze langzaam in een volledig cirkel. Beweeg ze dan van rechts naar links. Herhaal dit drie keer.

Verbergen
Deze oefening zorgt er voor dat je ogen relaxen. Als je contactlenzen draagt, is het belangrijk dat je deze eerst uit doet. Sluit je ogen en druk er zachtjes een paar seconden op met je handpalmen.  Vorm vervolgens een kom met je handen over je ogen en houd je ogen open. Kijk naar je handpalmen en adem langzaam door je neus gedurende 30 seconden.

Dit bericht is gepost op 5 januari 2011 om 12:46 pm uur en is geplaatst in Ogen.

Andere interessante artikels: Wat zijn mineralen?
Misselijkheid: hoe ontstaat het?