Wat zijn mineralen?

Welke mineralen heeft ons lichaam nodig om gezond te blijven? In welke voedingsmiddelen kan je ze vinden? En hoe komt het dat zij onze gezondheid intact houden? Een antwoord op deze vragen vind je terug in dit artikel.

Mineralen zijn belangrijke delen van ons dagelijkse voeding. Ze zorgen er voor dat je botten en hart gezond blijven en kunnen zelfs strijden tegen bepaalde ziektes. Wanneer je bepaalde gezondheidsproblemen hebt is het belangrijk dat je weet welke mineralen je extra bij je voeding moet toevoegen om deze klachten te bestrijden. In onderstaand lijstje vind je alle mineralen terug met hun werking.

Mineralen en hun werking

1. Calcium

Calcium vormt de basis voor sterke tanden en botten. Het onderhoudt je spieren en zorgt ervoor dat het bloed blijft pompen in je hart.

Wanneer je dit mineraal toevoegt in je voeding, dalen de kansen op hoge cholesterol, darmkanker en hoge bloeddruk. Je vindt het terug in melk, kaas, boter, groenten en water.

2. Ijzer

Ijzer zorgt er voor dat de zuurstof door ons bloed blijft stromen. Dit is nodig om hemoglobine te kunnen vormen, een eiwit dat verantwoordelijk is voor de rode kleur van het bloed. Dit mineraal vind je voornamelijk terug in rood vlees, kip, eieren en broodproducten.

3. Fosfor

Fosfor is een hulpmiddel om je tanden, botten en cellen gezond te houden. Je kan dit mineraal terugvinden in rood vlees, kip, melkproducten, eieren, brood, groenten en fruit.

4. Kalium

Kalium voorziet de spieren van de juiste voedingsmiddelen die ze nodig hebben om samen te kunnen trekken. Ook helpt het om de zenuwen, het hart en de nieren gezond te houden. Bovendien zou het behulpzaam zijn bij het vechten tegen botontkalking. Vooral via fruit en groenten kan je dit mineraal opnemen in het lichaam.

5. Jodium

Jodium zorgt er voor dat de schildklier gezond blijft en controleert de stofwisseling van het lichaam. Je vindt het terug in melkproducten, vis en broodproducten.

6. Magnesium

Magnesium assisteert bij de ontwikkeling van de botten en helpt bij de werking van de spieren en de zenuwen. Bovendien zorgt het er voor dat de hartslag op een normaal ritme blijft kloppen. Dit mineraal vind je terug in melk, broodproducten, groene groenten en water.

7. Zink

Zink helpt de lichaamscellen te groeien en kan zelfs nuttig zijn ze te helpen genezen wanneer ze beschadigd zijn. Dit mineraal heb je nodig om je immuunsysteem correct te laten werken. In rood vlees, vis en zeevruchten, melk en broodproducten vind je zink terug.

Dit bericht is gepost op 5 januari 2011 om 12:14 pm uur en is geplaatst in gezonde voeding.

Andere interessante artikels: Wat is een voedselvergiftiging?
Oogoefeningen tegen vermoeidheid van de ogen