Gezonde slaapgewoonten

De activiteit die je tijdens je leven waarschijnlijk het meeste van je tijd zal opgebruiken is ongetwijfeld slapen. Een goede nachtrust is belangrijk voor je gezondheid, en is onmisbaar om goed te functioneren als je wakker bent. Je lichaam moet namelijk uitrusten en de batterijen opnieuw opladen na een actieve dag, en daar zorgt de slaap voor. In dit artikel leggen we uit wat de gevolgen zijn als je slechte gewoontes op dit vlak hebt, zodat je kan inzien wat het belang ervan precies is.

Wat als je slecht slaapt?

De gevolgen van slecht slapen zijn velerlei. Zo kan het op fysiek vlak leiden tot afwijkingen in de glucose- en insulineniveaus in het bloed, een verzwakt immuunsysteem en cardiovasculaire problemen. Om maar te zwijgen over wat er kan gebeuren door verzwakte cognitieve functies. Zo zal je bijvoorbeeld achter het stuur van een voertuig grote risico’s lopen als je te weinig geslapen hebt.

Het is ook zeer belangrijk dat kinderen voldoende slapen om ervoor te zorgen dat hun ontwikkeling niet gehinderd wordt. Zo zullen ze hier later in hun levensloop geen kwalijke gevolgen aan overhouden!

Naast deze problemen die duidelijk door de wetenschap zijn aangetoond, kunnen daarbij ook nog mentale gevolgen voortvloeien uit een gebrek aan slaap. Dit kan de gekste vormen aannemen, maar enkele voorbeelden ervan zijn:

- Problemen met het geheugen en moeite om aandachtig te zijn
- De reflexen nemen af, en er kan niet meer snel worden nagedacht
- Een gebrek aan energie en een moedeloos gevoel
- Gevoelens van angst of extreme prikkelbaarheid
- Slechte slaapgewoontes kunnen zelfs leiden tot depressies

Tips

Om voldoende te slapen is het een goed idee om je huidige slaapgewoonten eens te analyseren. Zo kom je te weten of je een erg regelmatig ritme aanhoudt, of sommige nachten meer of minder slaapt.

Probeer ervoor te zorgen dat je een zekere routine opbouwt. Je moet daarom niet stipt op een vooraf bepaald tijdstip te gaan slapen, maar als je lichaam er gewend aan raakt zal inslapen en opstaan makkelijker gaan.

De belangrijkste tip die we je nog kunnen meegeven is dat je moet luisteren naar je lichaam. Als je moe bent ’s avonds, ga dan slapen en gun je lichaam de rust die het nodig heeft.

Als je problemen ondervindt die met je nachtrust te maken hebben (zoals slapeloosheid of oververmoeidheid) dan kan er wel een dieperliggende oorzaak achter zitten. Het is daarom zeker een goed idee om een bezoekje te brengen aan je huisarts en het probleem te bespreken.

Tags

Dit bericht is gepost op 12 januari 2011 om 2:55 pm uur en is geplaatst in Algemeen.

Andere interessante artikels: Echinacea, een natuurlijk geneesmiddel?
Wat is een longembolie?