Hoe word je elke ochtend fris wakker?

Is elke ochtend voor jou een gevecht? Stap je meer dan eens met het verkeerde been uit bed en ben je niet te genieten tot je enkele koppen koffie hebt gehad? Dan vraag je je vast af of er geen betere manieren zijn om fris én gezond wakker te worden. Gelukkig voor jou is dit wel mogelijk! Wij geven je graag 4 tips.

1. Leer meer over je slaapcyclus

Als je elke ochtend écht moe wakker wordt en toch genoeg slaapt, dan kan het een goed idee zijn om eens wat beter te kijken naar je slaapcyclus. Een cyclus duurt zo’n 90 tot 120 minuten en deze doorloop je vier tot vijf keer per nacht. Aan het begin en het einde van de cyclus slaap je licht en kun je makkelijk wakker worden, in het midden van de cyclus, tijdens de diepe slaap, is dit niet meer het geval. Je voelt je dan na het wakker worden verward. Als je bijvoorbeeld vaak op andere momenten opstaat, kan het zijn dat je wekker afgaat in het midden van een cyclus. Dit wil je uiteraard niet! Track je cyclus met een slaap-app en ontdek hoelang jij elke nacht moet slapen om fris en fruitig op te staan.

2. Beweeg

Velen vinden bewegen na het opstaan een horrorverhaal, maar je hebt net een hele nacht stijf in bed gelegen, dus het is wel een goed idee. Als je graag rustig wakker wordt, kun je ‘s ochtends enkele yoga-oefeningen doen, en als het na een tijdje ook wat actiever mag, dan kun je bijvoorbeeld een rondje gaan lopen of wat jumping jacks doen.

3. Begin de dag met een ritueel

Veel mensen vinden het fijn om elke ochtend volgens een structuur af te werken. Zo hoef je niet diep na te denken of te stressen. We raden het dan ook iedereen aan om elke ochtend even de tijd te nemen voor jezelf. Je kunt even mediteren, rustig de krant lezen en ontbijten of op je gemak je skincare aanbrengen. Wat je ook kiest, dit is jouw tijd, dus leg je gsm even aan de kant en word rustig wakker.

4. Doe wat je moet doen

Heb je dit al allemaal gedaan en word je toch niet wakker? Dan kan een goede tas thee of koffie helpen. Je kunt van dit moment ook gebruikmaken om je dagelijkse vitamines door te slikken. En gebruik je al CBD? Dit voedingssupplement moet je eens geprobeerd hebben. Je kunt o.a. capsules slikken, of kiezen voor CBD thee en CBD koffie. Zo heeft jouw ochtendtasje thee of koffie net dat beetje extra.

Hopelijk helpen onze tips om vanaf nu rustiger en frisser wakker te worden. Heb jij nog tips? Laat het ons weten!

Tags

Dit bericht is gepost op 30 januari 2020 om 9:53 am uur en is geplaatst in Algemeen.

Andere interessante artikels: Gehoorbescherming kan je gezondheid voor de oren beschermen
Ontdek de geheimen van paardenmelk