5 tips om beter te slapen

Ben je ’s nachts vaak aan het draaien? Deze vijf tips helpen om beter te slapen en overdag energieker en productiever te zijn.

1. Volg het natuurlijke slaapritme van je lijf

Als je een regelmatig slaap-waakritme aanhoudt, voel je je fitter dan wanneer je hetzelfde aantal uur op verschillende tijdstippen slaapt. Probeer elke dag op hetzelfde tijdstip te gaan slapen en op te staan. Dit helpt om de interne klok van je lichaam in te stellen en de kwaliteit van je slaap te verbeteren. Ga naar bed op een moment dat je je normaal gesproken moe voelt. Als je genoeg hebt geslapen, word je op natuurlijke wijze wakker. Als je een wekker nodig hebt, kan het zijn dat je eerder naar bed moet gaan.

2. Vecht tegen slaperigheid na het eten

Als je slaperig bent na het avondeten, ga dan iets actiefs doen. Denk aan de afwas of de was opvouwen. Als je toegeeft aan de slaperigheid, kan het zijn dat je later in de nacht wakker wordt en moeite hebt om in slaap te komen.

3. Vermijd bijslapen

Hoe meer je weekend- en weekdag-slaapritme van elkaar verschillen, hoe erger je jetlag-achtige symptomen ervaart. Als je een nachtje doorzakken inhalen, kies dan voor een dutje overdag. Zo behoud je je natuurlijke slaap-waakritme.

4. Dim ’s avonds de lichten

Melatonine is een hormoon dat je slaapritme helpt reguleren. Onder invloed van licht maakt je lichaam er meer of minder van aan. Als het donker is, scheiden je hersenen meer melatonine af waardoor je slaperig wordt. Dim daarom de lichten zo’n twee uur voor het slapengaan. Dan kom je ’s avonds vanzelf in een slaperige stemming en lukt het beter om in slaap te vallen. Je kunt online verlichting kopen die je kunt dimmen.

5. Zorg voor een donkere kamer

Als het tijd is om te slapen, zorg er dan voor dat de kamer donker is. Gebruik verduisteringsgordijnen of probeer een slaapmasker. Overweeg ook om elektronica die licht uitstraalt, zoals een digitale wekker, te verbergen. Houd de lichten gedimd als je ’s nachts opstaat. Als je wat licht nodig hebt om je veilig te kunnen verplaatsen, probeer dan een nachtlampje in de hal of de badkamer of gebruik een kleine zaklamp.

Tags

Dit bericht is gepost op 7 april 2020 om 11:24 am uur en is geplaatst in Algemeen.

Andere interessante artikels: Makkelijke en snelle pre-workout dinner: Pasta met feta en tonijn!