Ontdek de geheimen van paardenmelk

Alsof het dagelijks leven nog niet stresserend en zwaar genoeg is komen er soms nog heel wat problemen bij. Mensen kunnen bijvoorbeeld lijden aan ziektes als astma of de ziekte van Crohn. Of ze kunnen last hebben van een moeilijke spijvertering of een huidaandoening. Komen deze problemen jou bekend voor? Het klinkt misschien wat onmogelijk maar er bestaat wel degelijk een wondermiddel die bij deze verschillende kwalen en nog veel meer andere helpt. Welk wondermiddel is dit? Paardenmelk

 

Van waar komt het?

 

Ja dat klopt, paardenmelk. Het miraculeus vloeistof vindt zijn oorsprong tot zover als de Egyptenaren. Zelfs Cleopatra gebruikte het product want ze baadde namelijk in ezelinnen- en paardenmelk om rimpels te voorkomen. Andere krachtige vrouwen zoals de Amazones brachten hun kinderen groot met paardenmelk, waardoor ze volgens hen sneller en sterker werden. In de 19de eeuw werd het product ook de eerste keer om medische redenen gebruikt in Rusland, daar werd paardenmelk namelijk gegeven aan tuberculosepatiënten om met de pijn te helpen. Ondanks de rijke geschiedenis van dit product lijkt het momenteel nog niet ontdekt te zijn door de grote massa.

 

Bij wat helpt het?

 

Het is bewezen dat paardenmelk bij vele kwaaltjes helpt. We kunnen bijvoorbeeld spreken van de ziekte van Crohn, een darmaandoening die zorgt voor onder andere hevige krampen en diarree. Wetenschappers hebben ontdekt dat het ontstekingsremmende aspect van paardenmelk het effect van de ziekte van Crohn kan stopzetten. In sommige gevallen kan het bepaalde symptomen zelfs doen afnemen. Ook voor personen met astma is paardenmelk beter want gevoelige astmapatiënten hebben net iets meer last van aanvallen bij het drinken van koemelk. Een vaker voorkomende aandoening waar merriemelk erg bij helpt is acne. Door de ontstekingsremmende werking van de melk wordt het probleem bij de oorzaak aangepakt en beter bestreden dan bij vele andere middeltjes. Paardenmelk helpt uiteraard ook mensen met koemelkallergie en lactose intolerantie. 

 

Waar kunnen we het vinden?

 

Dat je in de supermarkt geen karton paardenmelk ziet staan is normaal. Om paardenmelk te bemachtigen moet je echter al dichtbij een paardenboerderij wonen en verse melk aanschaffen of op zoek gaan naar diepgevroren merriemelk. Je kunt ook gefermenteerde merriemelk vinden in de vorm van yoghurt. De meest voorkomende vorm van paardenmelk is echter in gels, zalfjes of andere verzorgingsproducten. Hiervoor wordt merriemelk vaak gebruikt vanwege de antibacteriële werking. Één van de beste vormen waarin je paardenmelk kan consumeren zijn paardenmelkcapsules. De kleine pilletjes bevatten alle positieve eigenschappen van de melk en zijn gemakkelijk in te nemen. Zeker voor mensen met een probleemhuid en acne wordt dit product aangeraden, het wordt vaak ook een veilige vervanging van cortisone crème genoemd. Paardenmelk is dus zeker het proberen waard!


Tags , ,

Hoe word je elke ochtend fris wakker?

Is elke ochtend voor jou een gevecht? Stap je meer dan eens met het verkeerde been uit bed en ben je niet te genieten tot je enkele koppen koffie hebt gehad? Dan vraag je je vast af of er geen betere manieren zijn om fris én gezond wakker te worden. Gelukkig voor jou is dit wel mogelijk! Wij geven je graag 4 tips.

1. Leer meer over je slaapcyclus

Als je elke ochtend écht moe wakker wordt en toch genoeg slaapt, dan kan het een goed idee zijn om eens wat beter te kijken naar je slaapcyclus. Een cyclus duurt zo’n 90 tot 120 minuten en deze doorloop je vier tot vijf keer per nacht. Aan het begin en het einde van de cyclus slaap je licht en kun je makkelijk wakker worden, in het midden van de cyclus, tijdens de diepe slaap, is dit niet meer het geval. Je voelt je dan na het wakker worden verward. Als je bijvoorbeeld vaak op andere momenten opstaat, kan het zijn dat je wekker afgaat in het midden van een cyclus. Dit wil je uiteraard niet! Track je cyclus met een slaap-app en ontdek hoelang jij elke nacht moet slapen om fris en fruitig op te staan.

2. Beweeg

Velen vinden bewegen na het opstaan een horrorverhaal, maar je hebt net een hele nacht stijf in bed gelegen, dus het is wel een goed idee. Als je graag rustig wakker wordt, kun je ‘s ochtends enkele yoga-oefeningen doen, en als het na een tijdje ook wat actiever mag, dan kun je bijvoorbeeld een rondje gaan lopen of wat jumping jacks doen.

3. Begin de dag met een ritueel

Veel mensen vinden het fijn om elke ochtend volgens een structuur af te werken. Zo hoef je niet diep na te denken of te stressen. We raden het dan ook iedereen aan om elke ochtend even de tijd te nemen voor jezelf. Je kunt even mediteren, rustig de krant lezen en ontbijten of op je gemak je skincare aanbrengen. Wat je ook kiest, dit is jouw tijd, dus leg je gsm even aan de kant en word rustig wakker.

4. Doe wat je moet doen

Heb je dit al allemaal gedaan en word je toch niet wakker? Dan kan een goede tas thee of koffie helpen. Je kunt van dit moment ook gebruikmaken om je dagelijkse vitamines door te slikken. En gebruik je al CBD? Dit voedingssupplement moet je eens geprobeerd hebben. Je kunt o.a. capsules slikken, of kiezen voor CBD thee en CBD koffie. Zo heeft jouw ochtendtasje thee of koffie net dat beetje extra.

Hopelijk helpen onze tips om vanaf nu rustiger en frisser wakker te worden. Heb jij nog tips? Laat het ons weten!

Tags

Gehoorbescherming kan je gezondheid voor de oren beschermen

Een goed gehoor is van belang voor een goede levenskwaliteit - en een hoorapparaat kan bij gehoorproblemen zeker helpen. Zorg dragen voor je gehoor is belangrijk als je nu of op latere leeftijd niet aan gehoorproblemen wilt lijden. Een goede gehoorbescherming komt in uiteenlopende vormen, maar hoe dan ook kan het helpen om je oren nog lang intact te houden - en dat vertaalt zich dan weer in meer levenscomfort op latere leeftijd!

Het belang van een gehoortest online en professionele ondersteuning

Het beschermen van je gehoor zit vooral in de kleine dingen. Zo is het een goed idee om je oren niet bloot te stellen aan scherpe, hoge of te luide geluiden, of deze toch zoveel mogelijk te vermijden. Op concerten, bouwwerven en andere plaatsen waar vaak luide geluiden te horen zijn, kunnen oordopjes of professionele oorbeschermers zeker en vast van nut zijn om acute én chronische gehoorschade te voorkomen.

Natuurlijk kan niet alle kwaad vermeden worde, en kan het altijd gebeuren dat je oren op de een of andere manier beschadigd raken. In dat geval loont het de moeite om met het probleem zo snel mogelijk bij een specialist langs te gaan. Een audicien kan bijvoorbeeld je oren onderzoeken op eventuele schade, de oorzaak van die schade achterhalen en wanneer mogelijk een aangepaste oplossing bieden. Op die manier kan van de schade alsnog het beste gemaakt worden. Dit kan door middel van een gehoortest of een gehoortest online.

De juiste hulpmiddelen voor je gehoor

Hoewel een professionele ingreep heel wat verdere problemen kan voorkomen, zit er soms natuurlijk niets anders op dan een ondersteuningsmiddel te gebruiken. Denk hierbij maar aan een gehoorapparaat om het gehoor gedeeltelijk weer beter te maken. Een dergelijk apparaat kan op maat verkregen worden en is specifiek op jouw situatie aangepast om je gehoor, en dus ook je levenskwaliteit, te verbeteren.Een modern gehoorapparaat is in vele gevallen erg handig, vaak onzichtbaar en gemakkelijk te dragen. Voor de prijs van een hoortoestel is het belangrijk om advies in te winnen bij een specialist, zodat je weet wat de mogelijkheden zijn binnen een bepaald budget.

Een gezond paar oren is hoe dan ook belangrijk. Problemen vermijden is één ding. Zodra er zich echter schade heeft voorgedaan, is een beroep doen op een professionele gehoorspecialist essentieel. Niet alleen om te weten hoe het met je oren gesteld is, maar ook om een doeltreffend hulpmiddel te vinden!

Lees meer op: https://www.vanboxtelhoorwinkels.nl/

Tags

Zo werkt afvallen via hypnose echt

Hypnose is helemaal geen magie en heeft niks te maken met toveren of bovennatuurlijke krachten. Het is vooral een manier om je beter te concentreren op je innerlijke gedachten, gevoelens en patronen die je zo typeren. Wanneer we bepaalde gedragingen willen veranderen, zijn het vaak die gevoelens en patronen die moeten worden aangepakt. Dat is niet alleen het geval bij het stoppen met roken, maar ook wanneer we willen afvallen.

Aandacht voor de menselijke geest

Het grote probleem van dieetprogramma’s is dat ze strikte beperkingen opleggen terwijl ze het onderbewustzijn vergeten. Zo blijft bijvoorbeeld de drang om te snoepen of om zich met voeding te belonen gewoon aanwezig. Het lukt soms wel om die drang tijdelijk te onderdrukken met een fikse portie doorzettingsvermogen, maar op lange termijn blijft het wel gewoon aanwezig. Dat is meteen de reden waarom de kilo’s nadien weer langzaamaan aandikken. Dieetprogramma’s pakken met andere woorden nooit de onderliggende oorzaken aan, terwijl bepaalde onbewuste denk- en gedragspatronen wel al sinds de jeugd aanwezig zijn en niet zomaar verdwijnen.

Daarom kan je dan ook door hypnose afvallen, door dergelijke onbewuste en vastgeroeste patronen weg te nemen. Hypnose is met andere woorden dan ook geen wondermiddel wanneer medische aandoeningen aan de basis liggen van overgewicht, maar het helpt je wel bewuster om te gaan met voeding. En dat is vaak al een wereld van verschil. 

Bouwen aan een beter zelfbeeld

Mensen met overgewicht hebben vaak te kampen met een negatief zelfbeeld. Ze houden niet van wat ze in de spiegel zien. Vaak hebben ze ook al een aantal nare ervaringen achter de rug, net zoals mislukte dieetpogingen. Vaak willen ze wel afvallen, maar denken ze tegelijkertijd dat ze het niet kunnen. Zoals wel vaker is de invloed van de menselijke geest op de slagingskansen enorm. Een kleine terugslag kan al voldoende zijn om de goede voornemens een halt toe te roepen. Bij hypnotherapeuten kan je bijvoorbeeld ook terecht voor het behandelen van faalangst, waardoor het ook een meerwaarde is naast een dieet.

Doorbreken van bestaande eetpatronen

Terwijl bovenstaande situaties vooral de onderliggende problemen aanpakken, biedt hypnotherapie ook de mogelijkheid om bestaande eetpatronen rechtstreeks te lijf te gaan. Het meest bekende voorbeeld is dat van de virtuele maagband. Via de website Hypnosezorg.be lees je meer over virtuele maagbanden en ontdek je een aantal praktijkervaringen. Samengevat kunnen we stellen dat je vanuit het onderbewustzijn beter de signalen van je lichaam leert te herkennen. Hierdoor ga je niet langer uit van de fictie (“ik denk nog honger te hebben”), maar wel van de realiteit (“ik besef dat mijn lichaam voldaan is”). Vervolgens begin je automatisch minder te eten, waardoor het net hetzelfde effect heeft als een echte maagband.

Aanpakken van eetstoornissen

In sommige gevallen monden een negatief zelfbeeld en eerdere traumatische ervaringen in een eetstoornis uit, zoals boulimia nervosa. Net omdat eetstoornissen in wezen psychische aandoeningen zijn, is hypnotherapie vaak de ideale oplossing om het probleem bij de wortels aan te pakken. Het is een manier om het dwangmatig omgaan met voeding los te laten en diezelfde dwanggedachten in iets positiefs om te zetten. Omdat het lichaam en het immuunsysteem moeten herstellen, is hypnotherapie in dit geval veeleer een aanvullende behandeling. Toch heeft hypnotherapie ook hier al veelvuldig bewezen een meerwaarde te zijn.

Tags

Hoe moet je de bekkenbodemspier trainen?

Bij de bekkenbodem bevindt zich een spier die zich uitstrekt van het schaambeen naar het staartbeen. Deze spier is de voornaamste steun voor de organen die zich in het bekken bevinden, namelijk de blaas, de darmen en de baarmoeder bij de vrouw.

De bekkenbodem ondersteunt dus de blaas en de darmen, maar sluit deze ook af zodat er geen ongewenste uitscheidingen kunnen zijn uit de blaas of de darm. Bovendien is een sterke bekkenbodemspier ook bevorderend voor de seksuele ervaringen.

De bekkenbodemspier kan door een aantal redenen verzwakt worden. Onder meer zwangerschap, druk zetten om de blaas te ledigen, constipatie, zware objecten opheffen, een chronische hoest, overgewicht of een gebrek aan een goede conditie kunnen er voor zorgen dat de bekkenbodemspier verzwakt wordt.

Hoe versterken?

De bekkenbodemspier kan op een eenvoudige manier versterkt worden. Het is eerst heel belangrijk om de spieren juist te identificeren. Hierna moet je in een comfortabele positie gaan zitten waardoor de dij-, bil- en buikspieren ontspannen zijn. De training van de spier bestaat er dan uit om de spieren samen te drukken alsof je urine of winden wilt tegenhouden.

Als je niet zeker bent of je de juiste spieren aan het trainen bent kan je ook eens proberen om tijdens het urineren eventjes te pauzeren met plassen en dan terug verder te gaan. Hierdoor kan je dan de spieren correct identificeren. Moest het samen drukken onmogelijk lijken is het aangewezen om je huisarts te raadplegen omdat er dan andere problemen kunnen zijn.

Er bestaat bovendien ook een uitgebreider programma om deze spier te trainen. Hierbij is het aangewezen om de oefeningen eerst al liggend of al zittend uit te voeren en nadien al staand verder te gaan.

De oefening bestaat er dus uit om de spieren rond de anus en de blaasuitgang samen te drukken en dan naar binnen op te tillen. Hou dit een aantal seconden vast, laat los en herhaal dit een aantal keer. Je kan bovendien afwisselen tussen langere en kortere oefeningen. Het is belangrijk dat je blijft ademen tijdens de oefening en dat je je buik niet intrekt of de billen en dijen opspant. Deze oefeningen een tiental minuten per dag doen kan al veel helpen om de bekkenbodemspier te trainen.

Enkele tips

Er zijn een aantal manieren om problemen met de bekkenbodemspier te vermijden. Het is aangeraden dat je bij een chronische hoest je huisarts raadpleegt. Je moet bovendien streven naar een gezond gewicht. Minder vettig eten is ook aangeraden, omdat er hierdoor minder druk komt te staan op de darmen. Als je echter ergere problemen hebt met de bekkenbodemspier kan je beter een fysiotherapeut raadplegen die een individueel trainingsprogramma kan opstellen.

Tags , ,

Lage rugpijn en wat je ertegen kan doen

Lage rugpijn komt vrij veel voor. De meeste mensen hebben er last van door een overbelasting van de rug, bijvoorbeeld door iets zwaar te tillen of een plotse beweging te maken. Hierdoor kunnen er dan kleine beschadigingen zijn aan spieren, pezen of tussenwervelschijven in de onderrug. Als het niet echt duidelijk vanwaar de pijn precies komt, spreekt men van aspecifieke lage rugpijn. Dit kan dan verder gaan naar de benen. Doorgaans gaat lage rugpijn vanzelf weg na een aantal dagen. Er moet echter opgelet worden, want de kans op terugkeer van rugklachten is vrij groot. Men spreekt van chronische rugpijn als de klachten 12 weken of langer duren.

Oorzaken lage rugpijn

Lage rugpijn wordt dus doorgaans veroorzaakt door overbelasting van de rug, zoals iets zwaar tillen, in de tuin werken of een verkeerde zithouding. Bij ouderen is er echter wel vaak een oorzaak aanwezig. Mogelijke oorzaken zijn dan een ingezakte wervel, een gezwel dat druk zet op het ruggenmerg, een versmalling van het wervelkanaal of ontsteking van een gewricht in de wervelkolom. Als er nog geen rugklachten zijn geweest in het verleden kan dit er vaak op wijzen dat er zo’n oorzaak aanwezig is. Bovendien kunnen ook emoties en stress een mogelijke oorzaak zijn.

Behandeling lage rugpijn

Lage rugpijn gaat doorgaans vanzelf weg en de beste behandeling is dus het natuurlijk genezingsproces. Als de klachten echter blijven aanhouden en vrij ernstig worden kan u best uw arts raadplegen. Je moet zeker uw arts raadplegen als je merkt dat de beweeglijkheid van uw rug stelselmatig afneemt of als de pijn plots toeneemt. De arts zal je bedrust voorschrijven. Pijnstillers kan je het best vermijden en alleen gebruiken als de pijn ondraaglijk is.

Na een aantal dagen is het aangeraden om terug met uw activiteiten te beginnen, zelfs als je nog pijn voelt. Beweging is immers belangrijk: bewegingsactiviteiten spelen immers een rol bij het verbeteren van de kracht van de ondersteunende spieren van de wervelkolom. Daarom zal bij de beweging ook vaak de nadruk liggen op de verbetering van deze spieren: de belastbaarheid van de rug wordt dan immers vergroot.

Goede activiteiten zijn onder meer zwemmen, fietsen en joggen. Hiernaast zijn oefeningen waarbij de romp- en armspieren worden getraind ook aangeraden. Het is ook belangrijk dat je de activiteiten langzaam opbouwt: best eerst rustig wandelen vooraleer te joggen. Stoppen als je terug pijn in de rug voelt is niet verplicht, maar als het echt te erg wordt kan u het beter rustiger aan doen. Het is echter wel belangrijk dat u in beweging blijft nadat u geen rugklachten meer heeft. Een goede conditie helpt immers om rugklachten te voorkomen!

Tags , ,

Vervang je tandenborstel tijdig!

Een tandenborstel die lang wordt gebruikt, is een echte broedhaard van bacteriën. Na drie maanden bevat zo’n tandenborstel gemiddeld 7 miljoen bacteriën. Hoe meer een tandenborstel gebruikt wordt, hoe meer bacteriën erop zitten.

Tandartsen raden daarom aan je tandenborstel niet langer dan drie maanden te gebruiken.  Naast de bacteriën op je tandenborstel, verwijdert een versleten tandenborstel de tandplak minder goed.

Een goede tandenborstel

Een goede tandenborstel moet aan de volgende vereisten voldoen:

  • de steel moet recht zijn
  • de haren moeten in groepjes staan
  • de kop van de tandenborstel mag niet te groot zijn
  • de haren moeten afgerond zijn
  • de haren moeten zacht zijn

Als de haren van een tandenborstel zacht zijn, zijn deze beter plooibaar en kunnen ze gemakkelijker de oppervlakten van tanden en kiezen volgen.
Het oppervlak van je tanden is immers ook niet plat maar golvend.

Tags ,

Rugpijn, ernstig of niet?

Rugklachten komen steeds meer voor. Steeds meer mensen hebben een zittend beroep, en dat is nefast voor de rug. De oorzaken van rugpijn zijn evenwel niet altijd duidelijk te verklaren. Rugpijn kan plotseling opduiken of geleidelijk aan de kop opsteken. Het kan snel overgaan (een dag) maar ook maanden aanslepen.

Twee soorten rugpijn

Aspecifieke rugpijn: de spieren, gewrichten en banden in de rug werken niet zoals ze zouden moeten werken. De exacte oorzaak van de rugpijn is echter moeilijk te achterhalen. Deze rugpijn wordt ook wel lage rugpijn genoemd. De rug is niet beschadigd in dit geval en de klachten zijn van tijdelijke aard.

Specifieke rugpijn: de oorzaak van specifieke rugpijn is duidelijk aan te duiden. De oorzaken kunnen heel uiteenlopend zijn:

  •  ingezakte wervel
  • aangeboren afwijking
  • ontsteking
  • gezwel
  • geknelde zenuw

Wanneer naar de dokter gaan?

In de meeste gevallen is het niet nodig meteen naar de dokter te gaan. De rugpijn gaat vaak vanzelf over. Maar best kan je wel naar de dokter gaan als de rugpijn gepaard gaat met andere symptomen, zoals koorts, gewichtsverlies, een dof of tintelend gevoel in een been of voet, een dof gevoel in de liezen, plasproblemen, moeilijkheden met het lopen op de tenen (of hakken).

Ook als de pijn snel erger wordt, als de pijn na zes weken nog niet verdwenen is of de pijn zich verspreidt tot onder de knie raadpleeg je best een arts.

Tags , ,

Wat is een slijmbeursontsteking?

Een slijmbeursontsteking (bursitis) is een pijnlijke ontsteking van de slijmbeurs.

Symptomen van slijmbeursontsteking

Je kan een slijmbeursontsteking herkennen aan:

- Roodheid
- Warmte
- Zwelling
- Pijn

Deze symptomen komen voor op de plek waar de  ontstoken slijmbeurs zit. Dat kunnen bijvoorbeeld de elleboog, hiel, schouder of heup zijn. De meeste slijmbeursontstekingen komen echter voor op de knie of de elleboog. Als je steunt of drukt op de slijmbeurs, kan dat erg pijnlijk zijn.

Oorzaken van slijmbeursontsteking

Een slijmbeursontsteking kan veroorzaakt worden door langdurige overbelasting of door een trauma. Overbelasting kan bijvoorbeeld voorkomen bij veelvuldig herhaalde bewegingen of door lang op een lichaamsdeel te steunen.  Een trauma is vaak het gevolg van een blessure of een ongeval.

Behandeling van slijmbeursontsteking

Acute bursitis kan dagen tot weken duren. De ontsteking geneest spontaan als de patiënt het getroffen lichaamsdeel voldoende rust gunt. Soms moet de patiënt ontstekingsremmers nemen. De arts kan bij een kleine zwelling ook de holte leegzuigen en met corticosteroïden inspuiten.

Als de zwelling erg groot is, kan een operatie noodzakelijk zijn, maar dit is enkel nodig bij extreme gevallen.

Tags , , ,

Wat is Shiatsu?

Shiatsu is een alternatieve Japanse massagetherapie die werkt met drukpuntmassages. De masseur oefent met zijn duimen, handpalmen en vingers druk uit op bepaalde plaatsen in het lichaam. Bij bepaalde vormen worden ook de ellebogen, knieën of voeten gebruikt. Op die manier werkt hij blokkades weg, zodat de energie weer vrij kan stromen. ‘Shi-atsu’ is Japans voor ‘vinger-druk’.

Geschiedenis van shiatsu

Shiatsu bestaat al meer dan 3000 jaar. De Japanse lichaamstherapie ontwikkelde zich uit een Chinese massagetechniek. Shiatsu werd voor het eerst vermeld in een boek uit 1915.

Tokujiro Namikoshi wordt beschouwd als de grondlegger van de klassieke shiatsutechniek. In 1940 stichtte hij het Japanse Shiatsu-college. Hij combineerde shiatsu met Westerse anatomie en fysiologie.

Later ontstonden er nog meer shiatsu-stijlen. Shizuto Masunaga, een leerling van Namikoshi, zag grote overeenkomsten met de Chinese geneeskunde en acupunctuur.

De plaatsen op het lichaam waarop de druk wordt uitgeoefend komen overeen met de punten die in de Chinese geneeskunst als meridiaanpunten bekend staan. De meridianen zijn de banen die de energie, de ‘qi’, in je lichaam volgt. Masunaga is de uitvinder van zen-shiatsu.

Behandeling shiatsu

De shiatsutherapeut voert na een persoonlijk gesprek een lichamelijk onderzoek uit. Hij baseert zich daarbij op de meridianen en reflexzones van het lichaam. De persoon die gemasseerd wordt, ligt op een futon, een dunne met katoen gevulde matras.

Voordelen shiatsu

Wie een beroep doet op shiatsu doet dat voor de ontspannende werking of voor de helende effecten. Zo heeft shiatsu een gunstige invloed op:

  • hoofdpijn of migraine
  • menstruatiepijn
  • ademhalingsproblemen
  • rugpijn
  • depressie
  • vermoeidheid
  • whiplash of stijve nek
  • spijsverteringsproblemen
  • astma
  • verhoogde bloeddruk
  • artritis
  • problemen aan het zenuwstelsel
  • problemen aan het spier- of bottenstelsel
  • eetstoornissen
  • sportblessures
Tags , , ,
Oudere berichten
Bij www.autoonderdelen24.be kan je voor alles terecht om ook je wagen gezond te houden. Van gereedschap tot reparatietools en onderdelen, je vindt het er het beste voor jouw auto!